dimarts, 3 d’agost del 2010

Stiff Little Fingers - Doesn't make it alright

L'altre dia vaig descobrir un 7" que vaig comprar fa temps a una fira del disc de les cotxeres de Sants. El single en qüestió és d'Stiff Little Fingers, sens dubte un dels millors grups de la història del punk, i que n'he parlat en moltes ocasions. Francament recordo comprar el 7" per un preu molt raonable, arribar a casa i guardar-lo amb la resta dels meus discos. Probablement sense escoltar-lo. Aquestes coses passen entre els que comprem música, sovint enduts pels impulsos.

Aquests impulsos tenen la seva contrapartida amb alegries quan, després d'un temps, un descobreix que la cara B del 7" és una versió d'un altre grup imprescindible, tant en la història de la música com en la seva història en particular. Stiff Little Fingers versionaven en el single Listen, la cançó "Doesn't Make it Alright" dels The Specials.

Tot just veure-ho vaig treure el que estava sonant per escoltar la cançó, i la melodia em va transmetre una immensa nostàlgia. Vaig veure'm a mí, de petit, a la meva habitació de la Plaça la Sal de Lleida, escoltant aquell disc que els meus germans m'havien gravat després que jo els digués que "m'agradava ser skin."

Els Specials van tenir la capacitat de crear un gènere sobreposant influències. No només musicals, sinó sociològiques. Escoltar el primer àlbum dels The Specials, datat de l'any 1979, és escoltar el so del carrer. El ritme ska importat pels immigrants jamaicans, aleshores inequivocament anomenats Rude Boys, barrejat amb la influència del New Wave que aleshores es respirava (així com la producció d'Elvis Costello) van fer d'aquell, un disc de cançons imprescindibles. Així com també ho són els missatges que anaven implícitament gravats en les seves lletres. Escolteu, sinó, aquesta cançó.